informacje
słownik sportowy


LFS GRAND PRIX ma charakter zawdów rozgrywanych w 4 kategoriach i 2 lub 7 klasach. Kategorie oraz klasy dokładnie opisane są w regulaminie GP.

ZGŁOSZENIA
Aby zgłosić się do rywalizacji należy zgłosić się pod oficjalnym numerem gadu-gadu (9213767) podając:
- nick
- kategorię (np.: PRO DMO)
- klasę (model samochodu)

ZAWODY
Aby wziąć udział w zawodach należy zapoznać się z regulaminem GP. Na każdym wyścigu obowiązują oficjalne skiny GP, które można znaleźć w dziale download. Terminy zawodów poszczególnych kategorii i klas znajdują się pod linkami GP Sezon. Jest tam również aktualna punktacja po rozegranych już eliminacjach. Zawodnicy zgłoszeni do danego wyścigu otrzymają (za pomocą gadu-gadu) informację dotyczącą nazwy i hasła serwera poświęconego zawodom, do których się zgłosili. Wykluczy to podłączanie się niezgłoszonych osób z "zewnątrz".

LFS GP rozgrywane jest w dwóch konkurencjach - indywidualnej i zespołowej. W indywidualnej startują zawodnicy zarówno niezrzeszeni w żadnym teamie jak i zrzeszeni. Ich wyniki są jednak jedynie osobista satysfakcją. W konkurencjach zespołowych teamy zgłoszone do GP wystawiają po dwóch reprezentantów na każdy wyścig. Punkty zebrane przez nich są sumowane do puli punktów zebranych przez ich zespół. Więcej informacji na ten temat znajdzie się w regulaminie.


SŁOWNIK SPORTOWY

kwalifikacje - bieg kwalifikacyjny na czas. Im lepszy osiągnięty wynik tym lepsza pozycja startowa do eliminacji.

eliminacja - jeden z wyścigow sezonu. W przypadku GRAND PRIX jest to jeden z 6 wyścigow.

dyskwalifikacja - dyscyplinarne usunięcie zawodnika z bieżącej eliminacji. Zawodnik nadal może wziąć udział w kolejnych.

wykluczenie - dyscyplinarne usunięcie zawodnika z bieżącej oraz kolejnych eliminacji sezonu. Regulaminowa decyzja nieodwołalna.

ostrzeżenie - ostrzeżenie za naruszenie regulaminu udzielane w czasie biegu kwalifikacyjego lub eliminacyjnego przez sędziego .

ostatnie ostrzeżenie - ostatnie ostrzeżenie może zostać udzielone przez sędziego jeżeli udzielone zostało już jedno ostrzeżenie, albo bez niego jeżeli zawodnik w sposob bardzo agresywny naruszył regulamin. Kolejne złamanie regulaminu jest dyskwalifikacją lub wykluczeniem.

nadsterowność - tendencja auta do uślizgu tyłu. Spowodowana złym setupem lub celowym działaniem kierowcy. Najczęstsza w autach tylnonapędowych. Kontrolowana nadsterowność ułatwia pokonywanie zakrętów.

podsterowność - tendencja auta do uciekania/wypłużania przodem. Najczęstszy mankament mocnych aut przednionapędowych. Przód zamiast skręcać w zakręcie wypułża na zewnętrzną. Do eliminacji nadsterowności stosuje się "lewą nogę".

lewa noga - używanie hamowania lewą nogą jednocześnie naciskając gaz prawą. Najczęsciej stosowane w autach przednionapędowych. Zadaniem lewej nogi jest dociążenie kół przednich aby zwiększyć ich przyczepność i zredukować podsterowność. Jest także używane do uzyskiwania nadsterowności przenosząc większość masy na przednie koła odciążając tylne. Tracą one przyczepność i powodują nadstawianie się tyłu aby łatwiej pokonać zakręt.

z ujęcia - uzuskanie lekkej nadsterowności poprzez chwilowe ujęcie gazu w zakręcie. Najczęściej stosowane w autach przednionapędowych oraz AWD przy wyszperowanym dyferencjale centralnym. Działanie podobne do użycia "lewej nogi" lecz stosowane w wolniejszych zakrętach.

zawinąć się - "zawinięcie się do zakrętu" zdarza się przy nadmiernej nadsterowności w zakręcie. Destabilizacja toru jazdy powoduje wjechanie na wewnętrzną zakrętu.

rolka - można wykonać roklę boczną lub wzdłóżną. W kązdym przypadku jest to pełen obrót zamochodu przez dach i wylądowanie na kołach. Można wykonać również pół rolki lądując na dachu - wycinając dacha.

szpera - (schpehrdifer) blokada mechanizmu różnicowego napędzanej osi. Przy pełnej szperze nawet jeżeli jedno napędzane koło stoi na lodzie, a drugie na przyczepnym asfalcie podczas ruszania oba obracają się z tą samą prędkością. W LFS jest to "diffetential slip limit". Ustawienie na pełną wartość daje szperę 100% (pełną).

sanki - hamowanie na zablokowanych kołach. Wydłuża drogę hamowania, niszczy opony oraz zmniejsza sterowność samochodu.

rękaw - użycie hamulca ręcznego. W sporcie stosowane tylko w przypadku ciasnych nawrotów na przyczepnej nawierzchni. Ma spowodować utratę przyczepności kół tylnych i obrót samochodu. W autach przednionapędowych używane z wciśniętym gazem aby przód wyciągał auto w rządanym kierunku. W samochodach sportowych stosuje się "luźny rękaw" - dźwignia hamulca ręczniego nie posiada zapadki aby przypadkowo nie zacięła się w pozycji na stałe blokującej hamulec.

upust - zawór upustowy turbosprężarki. Przy ujęciu gazu upuszcza powietrze sprężone przez turbo poza silnik nie doładowując cylindrów. W turbinach "cywlilnych" jest to charakterystyczne "pssss". W turbinach sportowych (np.: WRC) upust jest dozowany wydając kilka dźwięków "tss, tss, tss". Turbosprężarki w LFS mają dźwięk turbin z ulicznych modeli samochodów.

bary - ciśnienie określające siłę sprężania powietrza przez turbosprężarkę. Im wyższe tym lepiej. BAR jest jednostką ciśnienia więc określa również ciśnienie w oponach.

minusy - ujemna geometria pionowa kół danej osi. Największe minusy spotyka się w autach wyścigów torowych (np.: NASCAR). //---\\

czterołap - samochód ze stałym napędem na 4 koła (AWD). W LFS jedynie RB4.

ośka - samochód z napędem na jedną oś. Najczęściej auto przednionapędowe.

plener - teren poza drogą rajdu/wyścigu. "Pójściem w plener" określa się wypadnięcie z trasy.

struga - inaczej nazywana ogonem. Stosowana w wyścigach torowych Touring Cars itp. Polega na bliskim trzymaniu się tuż za samochodem rywala. Znajdujący się w strudze powietrza rywala "ogon" podlega mniejszym oporom aerodynamicznym. Jest do doskonałe wyjście do wyprzedzania na długiej prostej.

przepinać - zmianiać biegi.

kopać - kopanie ze sprzęgła. Błyskawiczne, częściowe wciśnięcie i puszczenie pedału sprzęgła na niższych obrotach. Ma na celu chwilowe "wkręcenie" silnika na wyższe obroty zyskując na czasie rozpędzania. Doskonale wiczoczne na filmie z samochodu Net-Serwis Rally Team w dziale Patroni.

dnem - skuteczna metoda szybkiej zmiany biegów polegająca na wciśnięciu sprzęgła i zmianie ich bez puszczania wciśniętego do oporu gazu. Dnem nazywa się także np. przejechanie zakrętu na pełnym gazie.

po zębach - wielu zawodników stosuje w sporcie zmianę biegów bez użycia sprzęgła. Polega to na odpowiednim obniżeniu obrotów silnika. Wtedy biegi wchodzą bez użycia sprzęgła. Działa także w większości samochodów ulicznych. Po zębach występuje, gdy podczas zmiany słychać zgrzytnięcie kół zębatych.