Rozmowa redakcji Imperium Gier IMRO z sędzią IMRO GP - Intruderem PL.
Plusy i minusy LFS, nowi sędziowie, S2 i inne.


IMRO
Cześć Jacku. Pomyśleliśmy, że dobrze by było gdyby zawodnicy IMRO GP mogli dowiedzieć się czegoś więcej o anonimowym do tej pory Intruderze. Jak wielki brat, bacznie śledzisz każdy metr pokonanego przez nich toru. Chcielibyśmy aby tajemniczy sędzia dał się lepiej poznać uczestnikom.

Intruder
Praktycznie każdy w LFS jest anonimowy, no ale cóż poradzić - chyba nie mam innego wyjścia :-)

IMRO
Na wstępie powiedz nam co sądzisz o Live For Speed?

Intruder
LFS jest pierwszą grą z gatunku "ścigałek", która zrobiła na mnie duże wrażenie. Jak wiesz, przez długi czas pisałem recenzje takich gier więc mam dość spore spektrum porównawcze. Jako symulator jazdy samochodem postawiłbym ją w tym momencie na pierwszym miejscu tego gatunku.

IMRO
Co powoduje, iż masz o niej tak pochlebne zdanie?

Intruder
Podstawa każdego symulatora - maksymalne zbliżenie do rzeczywistości. Innymi słowy mówiąc - fizyka w LFS jest rewolucyjna, jeżeli można tak stwierdzić. To pierwsza gra, w której twórcy postawili na realizm, a nie na to aby samochody prowadziły się szybko, łatwo i przyjemnie. Gdyby tak prowadziło się samochody w sporcie, to połowa populacji ziemi byłaby mistrzami sportów samochodowych. To gra dla koneserów gatunku. Aby szybko pokonać okrążenie toru nie wystarczy tylko nacisnąć gaz i trzymać tak do mety.

IMRO
Jak sądzisz, dzięki czemu twórcy LFS osiągnęli tak dobrą symulację?

Intruder
Po raz pierwszy, bez kompromisów, zastosowano wektory. Na KAŻDE koło samochodu w LFS działają 3 osobne wektory/siły. Siła pchająca/hamująca, siła poprzeczna wypychająca koło do wewnątrz lub zewnątrz osi pojazdu oraz siła docisku koła do nawierzchni. Zastosowanie tego na każde koło osobno, rozkład mas, ciągu itp czyni z niej najbliższą realiom.

IMRO
To określenia brzmiące jak miagia na wykładzie z fizyki.

Intruder
Haha, troszkę pewnie tak, ale właśnie o fizykę tu chodzi. Na torze prowadzenie samochodu nie podlega tylko trzem wektorom/siłom. Nie są to tylko : masa całego samochodu, moc silnika i przyczepność. Na to składa się wiele elementów, które w LFS zostały uwzględnione. To czyni grę wyjątkową.

IMRO
No dobrze, a jakie widzisz minusy LFS?

Intruder
Zaznaczam, że wymienię minusy LFS S1 - S2 jeszcze się nie ukazało więc nie mogę o nim mówić.

IMRO
Słuchamy.

Intruder
Minusów jest kilka, co jest wytłumaczeniem dlaczego prace nad S2, który ma być lepszy, trwają tak długo. Poza tym S1 sprawia wrażenie iż pewne aspekty gry opracowywane były na siłę i w pośpiechu. Aby zacząć od początku. Tym, czego brakuje w S1 jest oczywiście zużycie paliwa. W niewielkim i mało realistycznym stopniu zostało ono wprowadzone poprzez nieoficjalnego moda do gry, ale jest dalekie od rzeczywistości. Kolejną, poważną niedoróbką są opony w LFS (pomijając slicki w MRT5). Gumy Road Super (najwyższa półka) sprawiają wrażenie opon produkowanych na rynki trzeciego świata, a nie opon wysokiej klasy. No i pozostają pewne mankamenty ustawień samochodu i te dotyczące fizyki prowadzenia się niektórych aut.

IMRO
Jako były zawodnik sportów samochodowych pewnie powiesz nam coś wiecej o oponach i ustawieniach?

Intruder
Opisywanie szczegółów zajęłoby zbyt wiele miejsca na serwerze strony GP :-) więc powiem którko. Jeżeli chodzi o setupy samochodów - tuaj tworcy przesadzili. Pewne elementy są oczywiście ustawiane w sporcie ale w grze nie powinno ich być. Przyznam, że nie bardzo wiem jak niektóre ustawić bo nigdy tego nie robiliśmy. Za przesadę uważam rozbudowanie opcji "steering". Tutaj własnie widać niekonsekwencję twórców gry. Pewne elementy ustawień mają charakter wzięty z wyścigów najwyższej rangi przy samochodach wyglądających jak wzięte z salonu czy ulicy. Podczas większości typów wyścigów nikt nie dotyka się do ustawnień "inclination", "scrub radius", a żadko "parallel steer". Skoro nie można nawet ustawić momentów zapalania się kontrolek zmiany biegów góra/dół ani ustawień silnika, to gdzie tu mowa o poważnym sporcie?! LFS S1 został zrobiony jako wyścigi pucharowe bez ingerencji w silnik, a przecież nikt nie rusza wymienionych ustawień w pucharach! Pomijam "amatorkę" związaną z brakiem klatek bezpieczeństwa w samochodach i ich seryjne wnętrza. Radio albo nawiewy w samochodzie sportowym?? To już śmiech!! Jeżeli chodzi o gumy : opony Road Super, które mają naśladować "cywilne" opony drogowe z najwyższej półki (Michelin, Dunlop, Bridgestone itp) są zbyt mało przyczepne. Nie chcę aby zostało to odebrane jako kryptoreklama, ale gdyby do LFS wprowadzić np. opony Bridgestone Potenza wszyscy zawodnicy urwaliby kilka cennych sekund. Aby zniwelować niedociągnięcia z oponami należałoby wprowadzić jeszcze przynajmniej dwa wektory przypisane do pracy pojedyńczej opony - siły poprzeczne działające na trakcję opony (bieżnik) i pionowe działające na ranty opony (to, co jest pomiędzy bieżnikiem, a felgą). Wymieniona Potenza ma bardzo sztywny rant, co zmniejsza naginanie/deformowanie opony w zakręcie czyli lepszy styk bieżnika z podłożem.

IMRO
Jako laik nie bardzo wiem co powiedziałeś ale zawodnicy pewnie zrozumieją :-) W takim razie powiedz nam jakimi porównywalnymi z LFS samochodami jeździłeś i na czym polega niedoskonałość pewnych modeli w LFS.

Intruder
Dobre pytanie. Ze względu na doświadczenie mogę mówić tylko na temat kilku modeli z LFS. Zacznę od "dołu". XF GTI - jeździłem bardzo zbliżonym samochodem - Suzuki Swift GTI grupy N, które miało podobne właściwości do XF. 1.3L poj., 110KM, FWD i zbliżoną charakterystykę. Mimo, iż "Suza" była bardzo dynamicznym samochodem miała spory mankament - podsterowność. W XF dużo łatwiej uzyskać nadsterowność, a mimo to samochód często ślizga przodem. To jest błąd! XR GT - jeździłem Nissanem 240 SX i mimo, iż nie jestem specem od RWD te samochody wydają się porównywalne. GT ma dobry balans mas i kontroluje się go bardzo dobrze. RB4 - nie jeździłem zbyt wiele czterołapami, ale mogę go porównać do drogowego Miśka evo VII - nie ma porównania! :-D RB4 ma tragiczny balans, nie skręca i zachowuje się skrajnie - albo jak niewychowany 4-latek, albo jak emeryt, któremu już nic się nie chce. Poza dobrym odepchnięciem z 4-ech łap nie ma nic pozytywnego. Nawet design jest ubanalnioną kopią Toyoty Supry. Gdyby taki samochód pojawił się na rynku, to albo miałby fanów wśród samobójców, albo byłby rynkową klęską. XR Turbo - jeździłem Mazdą RX-7 i mimo, że nie miała turbiny jej wankiel oferował podobne możliwości. XR ma słaby balans i jest zbyt nerwowe. Co do reszty charakterystyki nie wypowiadam się, ze względu na małe doświadczenie z mocnymi "tyłami". FXO - jeździłem Alfą 147 GTA 3,2L. Pod względem mocy i osiągów bardzo porównywalne samochody. Alfa nie miała oczywiście turbodziury, a przy szybkich przepięciach z 3 na 4 skrzynia marudziła. Natomiast jej gumy dobrze trzymały się asfaltu. :-) Są to auta porównywalne... lecz Alfa miała lepsze fotele :-D FXO wydaje się bardzo udanym samochodem w LFS... i pięknym :-) Co do LX-ów i MRT5 nie mogę nic powiedziec, gdyż niczym podobnym nie jeździłem.

IMRO
Powiedz nam teraz skąd pomysł na GRAND PRIX?

Intruder
W LFS gram już od wczesnych stadiów powstawania demo. W trakcie powstawania S1 rozmawiałem nawet z twórcami o wprowadzeniu do gry dwóch samochodów z klasy "supercars" mojego projektu - Chimery XRBT (RWD 4,0L biturbo) i Chimery AWDT (AWD 4,5L turbo). Po długiej dyskusji na forum RSC większośc graczy stwierdziła, iż te piękne auta będą za mocne do LFS. Jak widać powinienem z nimi poczekać do S2 :-D Mimo braku moich samochodów gra bardzo mi się podobała. Zawsze jednak irytował mnie brak organizacji w wyścigach online. Na serwer przychodził kto chciał, często robił chaos i zkickowany szedł na inny serwer. Po uzyskaniu licencji na S1 wpadłem na pomysł stworzenia zorganizowanych wyścigów. Skoro fizyka gry zbliżona jest do realiów, chcialem aby gracze poczuli realia klimatu i otoczki sportu. Co prawda w S1 nie ma uszkodzeń i budżetu na sezon ale pozostałe aspekty sportu wartoby wprowadzić.

IMRO
Jakie plany względem GP?

Intruder
Po ukazaniu się S2 - rozszerzenie GP na S2. Co więcej? To się okarze, gdy poznamy możliwości nowego LFS. Niestety, prawdopodobnie wraz z wprowadzeniem do GP S2 znikną kategorie demo.

IMRO
Dlaczego?

Intruder
GP cieszy się sporym wzięciem więc sędziując samemu 4 kategorie wyścigów sezony ciągną się dość długo już teraz. A co będzie jeżeli dodać jeszcze 2 kategorie S2 (PRO/GTR S2 i TM S2)?? Sezony będą trwały bardzo długo, bo nie mogę siedzieć i sędziować przez 24h.

IMRO
Nie myslałeś aby zwerbować dodatkowych sędziów?

Intruder
Myślałem i nawet proponowałem to jednemu zawodnikowi... ale bez konkretnego rezultatu.

IMRO
Apropos tego zawodnika - czy masz jakichś faworytów wśród zawodnikow i zespołów jeżdżących w GP? Jeżeli tak to powiedz o nich i o powodach.

Intruder
Tak, mam ale nie powiem kim oni są. W każdym razie nie ma to wpływu na moje sędziowanie. To, że są "moimi faworytami" nie bierze się stąd, że są szybcy, czy wolni, ale stąd, że jeżdżą bardzo czysto i fairplay. To podstawa! Oczywiście jeżeli kiedyś przesadzą, to będą traktowani jak każdy inny.

IMRO
Wracając do sędziów. Jakie muszą spelniać wymagania i czy muszą przejść jakieś szkolenie?

Intruder
Wymagania? Muszą mieć pewne doświadczenie na torach LFS, muszą rozumieć fairplay i nie mogą być zrzeszeni w żadnym zespole. Co do szkolenia... muszą znać i rozumieć regulamin oraz przejść dość wymagający test sędziowania na podstawie stworzonych do tego celu replayów.

IMRO
Brzmi groźnie :-) To chyba byłoby na tyle z tego, o co chciałem cię zapytać acz nie wykluczam, że jeszcze "wezmę cię w obroty" :-)

Intruder
Nie ma problemu tylko ciekawe kto to będzie czytał? :-)

IMRO
Na pewno ty i ja :-))



powrót